Útazási cél megkezdése ide: Izrael

2016. június 30., csütörtök 22:09
Return to Paradise

Shalom nektek. Utolsó blogomban írtam, hogy elmegyünk nyaralni a mi Paradise Falls-unkhoz. Csodás tíz napot töltöttünk ott. Pár életképet, érdekes gondolatot és jó pár képet osztanék meg veletek.

Csütörtök délben érkeztünk Jeruzsálembe.  Épp akkor volt ramadan nevű arab ünnep. Még aznap megnéztük a lehetséges látnivalókból amit tudtunk.
Az óváros arab részén szálltunk meg egy hotelben. Sajnos ez egy vészmegoldás volt ,mert az Arbnb-n foglalt helyhez adott telefon nem válaszolt, így nem jutottunk be a lakásba, a support pedig ezek után vissza is küldte a pénzt. Így kénytelenek voltunk dupla áron kivenni egy szobát egy arab hotelben.
Az óváros nagyon autentikus, nincsenek autók, gyalog tudsz közlekedni a szűk utcákon a több száz éves kopott köveken. Jeruzsálem egy dombosabb vidék, az óváros is a Golgota hegyre épült, másik neve Calvaria. Az utcák két oldalán kis boltokban ajándék és kegytárgyakat , fűszert árulnak. A füstölő és a sáfrány szaga nagyon erős szinte kellemetlenül tölti be a teret. Séta során az egyes stációk helyeit is megtalálhatod, erre táblák is figyelmeztetnek. Pár perces gyaloglás után a Damaszkusz kaputól elértük a Szent sír templomát.  Több száz éves apró szentély (épült isz. 300 ) ,fölé építettek egy templomot(épült isz. 1100)
Nem vagyok hívő ember, de megérinti az embert a hit és a vallásosság.
Második dolog a Siratófal volt amit megnéztünk. Ez az ie. 20 körül épült második templom egyik megmaradt része , ami mára a zsidó vallás legszentebb helyévé vált.
A siratófal a templomhegy lábánál található. Ezen a helyen épült a sziklamecset, ami szintén Jeruzsálem jelképe. És az Al Aksza mecset is itt található. Sajnos ezt a ramadan miatt nem tudtuk megnézni. Három vallás szent helye, a vallási konfliktusok alapja. A politikai válságok indulópontja. Hogy kinek van igaza? Nézőpont és hovatartozás kérdése.
Az idő rövidsége miatt a Holokauszt múzeumot a Jádvásém-et kihagytuk most. Tizenöt éve láttam, megrázó az is mint Aushwitz vagy a Terror háza.

Betlehemet is kihagytuk, de egy régi emléket felidézek. A második intifáda(szent háború) idején jártunk ott karácsonykor. A falut és környékét az izraeli hadsereg körbezárta, a határtól arab taxis vitt be minket a templomig. Életem élménye volt, hogy a szűk utcákon hetvennel ment a körlámpás zöld ütött kopott merci a sofőr meg a mobilján keresztül magyaráz arabul, mintha túszok lennénk valami Delta force film epizódban. Szerencsésen  megérkeztünk . A születés temploma is csodás volt ,majd a sofőr elvitt a szerinte legjobb suvenirboltba. Itt pici zacskókban árultak földet, 2 grammot 2 dollárért Hollyland  felirattal . A bolt előtt ingyen is felszedhetted volna. Volt még egy fapálcikákból épített nem túl részletes születés templom is , rajta 5000$ címke. Megkérdeztük az eladót,hogy ez nem sékelben lenne? Válasza egyszerű volt, ha megveszed annyiért akkor abban . Még 35000 forint is kicsit sok lenne öt kiló hurkapálcikáért . Szerintem még mindig meg lehet neki.

Vissza a jelenbe, másnap a Holt-tengert céloztuk meg. Bérelt kocsival 40perc alatt leértünk En gedihez ami egy nemzeti park. Az út alatt lementünk a föld alá képletesen. Ennek a tengernek a vízszintje ugyanis mínusz négyszáz méter mélyen van, ezzel a világ legmélyebb szárazföldi helye. Sajnos rohamosan csökken e területe.
 A hely a sivatagban  egy kisebb patak és annak vízesései  melyet szép flóra és fauna szegélyez.
A park csodás, érdemes reggel korán elindulni és fürdőruhát vinni. A túra nem nehéz, családosok is végig mehetnek rajt, de a guruló kövek , kavicsok okozhatnak balesetet az alattunk állóknak . Illik odafigyelni . A forrás vize iható, palackozva Izrael legkedveltebb ásványvíze.
Érdekesség a megszelídült sziklai nyulak és hegyi kecskék látványa. Kihagyhatatlan , ha arra jártok akárcsak a fürdés a sós tengerben.  A tenger víze majdnem tízszer sósabb a többinél. Kb 30%. Ennek hatására a fürdés inkább lebegésnek mondható. Friss sebet rohadtul csíp . Szerintem egy nap elég belőle, hacsak nem akarsz gyógyulni . Ajánlott bőrbetegségekre.
Picit személyessé téve az útikalauzt. A nemzeti park Dávid-vizesése a mi Paradise Fallsunk. Tizenöt év után tértünk vissza, a kezdetekhez.

A Holt-tenger után egy hosszabb kocsiút során eljutottunk Tel Avivba. Az izraeli infrastruktúra nagyon fejlett. Szinte minden főút négysávos. Az út mentén végig kandeláber világítja meg az utakat este. Rengeteg beruházás van az országban , a népesség rohamosan növekszik. A benzin 450 forint körüli az ételek 2-3 szoros áron a magyarnak. Helyi járatú busz jegy  200 forint , ruházat azonos áron.

Tel Avivban is lakást béreltünk nagyobb sikerrel ,  mint előtte. Jafo városrészben egy kellemes tetőteret  közel a tengerparthoz. Esti séta során több teraszos pub, étterem , kávézó található Kellemes időtöltésre adnak lehetőséget.
Másnap tengerparti fürdés, és este séta zárta a napot. A parton tízenpár évvel ezelőtt építettünk pergolákat, jó volt újra ott járni. Több helyet is felkerestünk,  készültek akkor és most fotók . A baráti házaspár pedig a hosszú hétvége után hazautazott, végigrohantunk velük a legérdekesebb helyeket , jöhetett a pihenés.
Két nap tel avivi semmittevés után leutaztunk Ashkelonba. Izrael déli részén a gázai határ közelében fekszik. Nincs itt semmi érdekes, talán annyi hogy Delila és Sámson története itt forgott párezer éve. Az apropó, hogy mégis ide mentünk az, hogy itt ismerkedtünk meg a feleségemmel és éltünk itt három évet.
Az itt töltött napok a fürdés, napozás , emlékek felidézése körül telt el.

Izraelbe a kilencvenes évek elején rengeteg orosz költözött, így szinte bárhol megérteted magad , ha beszélsz a nyelvükön. Lucsi írta Cancunról, hogy ott is jelen vannak. Hiába, a régi filmes idézet igaz: az oroszok már a spájzban vannak.
A  tömegközlekedésük is nagyon jó. Klimatizált buszok sűrű indulással, vonat is jár a tengerparti városok között.
Abban az esetben , ha nem vagy elfogult és tényleg érdekel a kultúra ,a természeti csodák bátran ajánlom Izraelt akár egyéni akár csoportos keretek között.

ÉÉÉS a sörök.

Carlsberg nagyon menő náluk.

Ottani márkák közül a maccabi  .  Barátom elmondása szerint egy átlagos világos sör, viszont kóser.

Goldstar .  Szintén egy semittelen ízű barna sör

Alexander.   Róla annyit, hogy a haverom hatot ivott belőle, de szomjas is volt.

Köszi, hogy olvastad és kellemes nyarat.

jöjjenek a képek....

Damaszkusz kapú, Jeruzsálem

Egy stáció a sokbol.

Kegyetlen mennyiségű kegytárgy

Egy templom a sok közűl

Szent sír templom

Hangulatvilágítás?

A főutca az Óvárosban.

Reggel nyolckor már meleg volt.

Sziklai borz a fa tetején.

Ezek is ismerik a kőlevest?

Egy kisebb vizesés

Holt-tenger

Tel Aviv by night

Többszörösen hátrányos ház :)

Majdnem kimaradt a siratófal. Nehezebb bejútni mint a reptérre.

15 év útán is áll

Ház az "óceán" partján

Ha nem tetszett.......

Viszlát

Hozzászólások

• Melech2016. július 01., péntek 04:44

Az nem nyúl, hanem kelet-afrikai szirti borz. A nyúl nem tud fára mászni.

• csiga197942016. július 01., péntek 06:03

Szerintem meg fanyúl és nem sziklai,ha már a fán van. Biztos,hogy van olyan,mert láttam anno a gyalog galoppban is.
    A végére szépen lebarnultál Palesz meg pár kiló is leszaladt rólad:)

• Kamanduk2016. július 01., péntek 09:06
    avatar

Ez a lebegéses dolog elgondolkoztatott.... ha nagyon erősen megsózok egy szökőkutat, lehet, hogy járhatok a vízen?

• Palesz762016. július 01., péntek 09:06

Melech te tényleg király vagy! ;)
    A magyarul kifogástalanul beszélő parkőr forditotta nyúlnak, mi elhittük annak ellenére ,hogy füle se volt nagy meg nem is ugrált.
    Köszi és javítom.

• Mágika2016. július 02., szombat 21:28

Látom kisütött a nap! :D

Köszi Palesz! :) Biztosan szuper volt minden, meglátjuk a házipálinka ivásban mennyit sikerült fejlődni a tavalyi évhez képest..:) Csákváron tali..:)

• bellaurora2016. július 03., vasárnap 14:37

Jó képek!

• Nottobe2016. július 04., hétfő 13:22

en azt hittem te oregebb vagy :D

• sztalin2016. július 04., hétfő 15:35

gl

• scigabacsi2016. július 04., hétfő 19:05

GL!

• Maxxxika2016. július 05., kedd 21:18

• Palesz762016. július 05., kedd 21:58
    avatar

Amennyiben megfelelő mennyiségű konzerváló szert fogyasztasz te is nézhetsz ki ilyen jól negyven évesen. :)

Ha hozzá szeretnél szólni, lépj be! vagy regisztrálj!