Miért követ el nagy hibát, ha valaki nem kezeli tudatosan a pókerkarrierjét?

2017. július 01., szombat 13:30
4 fontos tényező, amivel mindenképpen érdemes számolni, ha nem szeretnénk, hogy rossz irányba menjen az életünk

Emlékszem a pókeres pályafutásom elején mennyire élveztem a póker adta szabadságot és rugalmasságot. Onnan dolgoztam, ahonnan akartam. Nem kellett 8-4 ig egy munkahelyen vesződni. Nem voltak hülye kollégák és nem volt főnök, aki állandóan cseszeget.

Igazából nem volt különösebb tervem azon kívül, hogy sokat akartam keresni, sokat utazni és akkor dolgozni, amikor kedvem van.

Ahogy azonban telt az idő és egyre komolyabban kezdtem foglalkozni a játékkal hamar be kellett látnom, hogy ha szeretnék előrébb lépni a limiteken, szeretnék összeszedni egy nagyobb liferollt és megvalósítani a nagyobb céljaimat, változtatnom kell a korábbi hozzáállásomon.

Ha nem kezdem el tudatosan építeni az életemet, annak hosszú távon meglesznek a következményei.

 

Miért követ el hibát az, aki nem foglalkozik tudatosan a pókerkarrierjének és az életének felépítésével? – A póker lehetőségeinek felelős felhasználása.


 

Az elmúlt években és időszakban elég sok játékossal beszélgettem coachingokon és azokon kívül is, és meglepődve tapasztaltam, hogy sokaknak igazából nincsen elképzelésük és tervük arról, hogy mit szeretnének kezdeni a pókerrel vagy akár az életükkel.

Ezt pedig nagyon veszélyesnek gondolom és tartok tőle, hogy ha sok pókeres nem változtat a gondolkozásmódján és a hozzáállásán, akkor könnyen rossz irányba kanyarodhat az életük.

Ha valaki úgy gondolja, hogy ha most jól megél a pókerből, akkor az mindig is így lesz, vagy csak sodródik az árral, évek óta nem nagyon tudott előre lépni és igazból terve sincs arra, hogy mihez kellene kezdeni a jövőben, akkor az egy komoly figyelmeztetés lehet, hogy mennyire is jó az az irány, amerre tart.

 

 

1. Egyáltalán nem mindegy, hogy milyen fiatalon kezdünk el foglalkozni a jövőnkkel – A döntéseink ára

„Soha senki nem készített tervet arról, hogy elhízott, szegény, tanulatlan és lusta legyen”

 

Teljesen megértem, hogy főleg fiatalként az embernek jobb dolga is van, mint tudatossággal, jövőképpel és hosszú távú tervekkel foglalkozni.

Bár nem tartom magam öregnek, én is voltam fiatal és nekem is voltak a mostani életemnél sokkal „felelőtlenebb” időszakaim. Más élethelyzetben mások a prioritások. Nincs is ezzel semmi probléma.

Viszont érdemes tisztában lennünk azzal, hogy milyen következményekkel jár az, ha nem kezdünk el időben tudatosan foglalkozni az életünkkel.

Az alábbi táblázat azt mutatja, hogy 1$ megtakarítása milyen várható értékkel bír a nyugdíjkorhatárig, annak tükrében, hogy milyen korán kezdjük el a pénzt félretenni.

 

 























Ahogy a grafikonból is jól látszik az, hogy mennyire korán kezdünk el tőkét felhalmozni (tudást is ideértve), vagy a jövedelmünket fokozni, hatalmas különbséget jelent a hátralévő életünkben.

Minél fiatalabban, minél jobb lehetőségeket teremtünk magunk számára, annál valószínűbb, hogy a hátralévő életünkben sokkal jobban fognak menni a dolgok.

Azt gondolom, hogy mindenkinek érdemes lehet kiszámolni, hogy mennyi ideje van még hátra a képzeletbeli „nyugdíjkorhatárig” és feltenni a kérdést:

- Hogyan lehetne a legjobban kihasználni ezt a hátralévő időt?

- Mit tudunk azért tenni, hogy felépítsünk egy számunkra ideális életet?

Én annak idején nagyon hálás lettem volna, ha már 18-20 évesen szembesít valaki ezekkel a dologokkal.

 

2. Mennyibe kerül neked a póker karriered? – Az alternatíva költség




Bizonyos szempontból az egész életünk pénz, idő és energia elköltése és mivel az erőforrásaink végesek, ezért nagyon-nagyon nem mindegy, hogy mire költjük azokat.

Közhely, mégis úgy látom, hogy kevesen látják át ennek a jelentőségét és az életünkre gyakorolt hatását.

Ha ez így lenne, meggyőződésem, hogy ugrásszerűen csökkenne a sorozatnézésre, videójátékra, TV-nézésre, céltalan szörfölésre és számtalan más „haszontalan” tevékenységre szánt idő. Ezzel párhuzamosan pedig jelentősen nőnének a tanulásra, elemzésre, egészségre és minőségi kapcsolatokra fordított órák.

A közgazdaságtan szerint „egy tevékenység választásának alternatív költsége nem más, mint egy másik lehetőség feláldozott alternatív haszna, jövedelme. Számításakor mindig a lehető legjobb kieső alternatívát kell figyelembe venni.”

Általánosságban véve úgy látom, hogy ha valakinek nem derül ki 1-2 év alatt, hogy megéri e pókerrel foglalkoznia, akkor jó eséllyel nem éri meg. Fontos tisztában lennünk a póker és az életünk realitásaival és ha csak megy az idő, évek óta nincs előrelépés, vagy valaki hónapról hónapra él, akkor az jelzés értékű lehet, hogy valamit nagyon máshogy kellene csinálni, mint eddig. És érdemes komoly erőfeszítéseket tenni azért, hogy a megfelelő irányba kerüljenek a dolgok.

És persze az is benne van a pakliban, hogy valakinek jobban megérné valami másba tenni az időt és az energiát.

 

 

3. Hiába a sok lehetőség, ha ezeket nem aknázzuk ki megfelelően - Póker és life skillek fejlesztése

 



Azzal együtt, hogy természetesen látom a jelenlegi pókeres trendeket, amik sok esetben nem feltétlenül festenek túl pozitív jövőképet, egyáltalán nem gondolom, hogy temetni kellene a pókert. 

Sőt.Bizonyos szempontból még sosem volt annyi lehetőség a tanulásra és fejlődésre, mint manapság.

Az elmúlt években hatalmas mennyiségű információ és tudás vált elérhetővé a pókerben. Gondoljunk csak a különböző oktató oldalakra, elemző szoftverekre, ültető programokra, coachokra, backing vagy más tanulócsoportokra és még sorolhatnám.

Én úgy látom, hogy szinte minden szükséges tudás és technikai feltétel adott, ahhoz, hogy valakiből eredményes játékos legyen, mégis kevesen vannak, akik jól ki tudják használni ezeket a lehetőségeket.

Nem az a gond, hogy nincs elég oktató anyag és oktató, aki ezeket megtanítsa, hanem az, hogy vagy nem tudunk vagy igazán nem is akarunk ezzel mit kezdeni. Ha úgy tetszik nagyon sok esetben az „emberi tényezőn” csúsznak el a dolgok.

Hiába a sok oktató videó, szoftver és elméleti infó, ha nem foglalkozunk tudatosan a pókeres éveink menedzselésével és azoknak a készségeknek a fejlesztésével, amik lehetővé tennék a pókeres lehetőségeink magasabb szintű kihasználását, messze nem számíthatunk olyan eredményekre, mint amilyeneket elérhetnénk.

Ez pedig hosszú távon nagyon sokba kerülhet.

A hatékony önmenedzsment, a pénzügyi tudatosság, a kihívások leküzdésére való képesség, a magabiztosság, a fókuszált munka vagy éppen az érzelmi kontroll, az önismeret és megfelelő mindset mind olyan tanulható és fejleszthető dolgok, amik nem csak az asztaloknál jelentenek óriási +EV-t, hanem az életünk más területein is nagyon jó lehetőségeket biztosíthatnak. Akár, ha később más szakmába szeretnénk boldogulni, vállalkozást szeretnénk indítani vagy akár a magánéletben szeretnénk eredményesebbek lenni.

Ha valamiért, akkor ezért hálás vagyok a pókernek, hogy ezeket a dolgokat időben megtanultam, viszont még mindig sokan vannak, akik alul értékelik és elhanyagolják ezt a területet.

 

 

4. Milyen szerepet tölt be a póker az életünkben? – LifeEV és a nagyobb összkép szem előtt tartása



Hiszek abban, hogy egy eredményes pókerkarrier nem elég ahhoz, hogy teljes életet éljünk. Ahhoz, hogy a legtöbbet ki tudjuk hozni a lehetőségeinkből és felépíthessünk egy ideális életet, elengedhetetlen, hogy ne csak a pókerkarrierünket, hanem az egész életünket tudatosan építsük. 

Sajnos korábban a saját bőrömön is meg kellett tapasztalnom, hogy milyen következményekkel jár, ha nem veszem figyelembe az összeképet, ezért nagyon fontos, hogy megtaláljuk azt, hogy hogyan tudjuk úgy beilleszteni a pókert az életünkbe, hogy az a lehető legjobban tudja támogatni a nagyobb céljainkat és a számunkra fontos dolgokat.

Ebből a szempontból teljesen mindegy, hogy valaki egyetem vagy munka mellett tolja kiegészítő jövedelemként, főállású próként vagy hobbiból, alacsony vagy magas téten.

Nem az a fontos, hogy mekkora limiten, milyen szinten vagy milyen mennyiséget játszunk, hanem az,  hogy tisztában legyünk a lehetőségeinkkel, azzal, hogy miért csináljuk ezt az egészet, és hogy a szerint cselekedjünk, hogy a legjobban szolgálhassa a póker az életünket.

Ehhez persze elengedhetetlen, hogy legyenek nagyobb céljaink és terveink és ne csak megfoghatatlan távoli álmokkal vagy elképzelések nélkül sodródjunk az árral. Még akkor is, ha egyébként nagyon jól keresünk a pókerrel.

A pénz nagyon fontos, egy bizonyos pont fölött viszont már nem elég ahhoz, hogy egy teljes, boldog életet éljünk. A végső cél pedig szerintem valahol ez kéne, hogy legyen.

Ha valaki ezt figyelmen kívül hagyja és nincsenek rendbe rakva a nagyobb miértek és értékek, próként és kezdőként is könnyen kicsúszhat alólunk a talaj.


 

 „Tehát, ha tudatosan állok a pókerhez, fejlesztem a készségeim és szem előtt tartom a nagyobb képet akkor simán eljuthatok a legmagasabb limitekig?”

Mondhatnám azt, hogy persze, ha eléggé akarod, pozitívan gondolkodsz, és beleteszed a kemény munkát, akkor határ a csillagos ég és garantált a siker. Sajnos azonban ebben a formában ez nem igaz.

Nagyon sok más, külső és belső tényezőn múlhat az, hogy ki meddig jut el. Ez persze nem jelenti azt, hogy ne lehetne összehozni egy nagyon eredményes pókerkarriert, de tisztában kell lennünk a realitásokkal.

Összességében úgy gondolom, hogy a megfelelő tudatosság, a készségek fejlesztése és LifeEV szem előtt tartása nem valamiféle titkos recept a sikeres pókerkarrierhez és élethez, hanem sokkal inkább az alapja azoknak.

Ha valaki nem kezd el foglalkozni azzal, hogy mit szeretne elérni az életben és hogyan szolgálhatná ezt legjobban a póker, nem fejleszti a megfelelő készségeit és nincs profi hozzáállása a dologhoz, akkor sajnos az esetek legnagyobb részében nem fogja megtalálni a számításait.

 

Befejezés

Tisztában vagyok azzal, hogy sokaknak nem fog tetszeni ez a bejegyzés. A legtöbb esetben nem kellemes szembesülni a valósággal ez viszont nem jelenti azt, hogy ne lenne elképesztően fontos helyén kezelni a dolgokat. Hiszek abban, hogy azzal tudok a legtöbbet segíteni, ha ezekre felhívom a figyelmet.

Nem az a probléma, ha rájövünk, hogy eddig nem csináltuk a legjobban a dolgokat, hanem az, ha a felismerés után sem kezdjük el keresni azt, hogy hogyan változtatunánk azokon.

Nem tudom, hogy mennyire tudtam átadni a mondandómat ezzel a bejegyzéssel. Én nagyon remélem, hogy azért sikerült, és aki csak egy kicsit magára ismer a leírtak alapján, elkezdi egy ideálisabb irányba mozdítani a dolgokat.

Ha bármiben tudok segíteni, akkor keressetek meg bártan. Akár itt az akadémián, akár Skypeon, akár e-mailben.

A weboldalamon megtaláljátok az elérhetőségem, illetve, ha érdekel a privát coaching akkor, mindenkinek lehetősége van teljesen ingyenes alkalmak foglalására. Erről szintén az linkelt oldalamon találhattok egy hosszabb leírást.

Hozzászólások

  • tesla792017. július 01., szombat 17:51
    avatar

    Szuper anyag! Nagyon várom ezekre is az audio formátumot! xD

  • SzepCsaba2017. július 03., hétfő 08:33

    Köszi a visszajelzést! :) Hát, nem ígérem, hogy minden bejegyzéshez lesz audió verzió is (elég nagy meló normálisan összehozni), de ha lesz rá nagyobb igény, akkor elképzelhető, hogy ezeket is megcsinálom a jövőben. Egyébként inkább különálló anyagokat tervezek majd csinálni, amik kifejezetten audió (vagy videó) formátumra fognak készülni.

  • Bandi12342017. július 03., hétfő 15:42

    Csaba a pokerben sosem voltál profi csak egy közepes játékos, és ahogy erősödik a mezőny ezzel arányosan csökken a bevételed is gondom, emiatt kezdtél el foglalkozni ilyen "pokeres" dolgokkal és faszságokat írni, haszontalan interjúkat készíteni... bocsánat, nem szeretnék a lelkedbe gázolni, csak nem tudom megérteni azt amikor egy pokerben sikertelen játékos kezd el a poker sikerekről előadást tartani...

  • tesla792017. július 03., hétfő 16:27
    avatar

    Bandi! Szerinted hányan dolgoznak egy sikeres F1 csapatban, akik mondjuk csak közepes autóvezetők? Szerinted Suárezből jó edző lenne, mert jól focizik?
    jeez :-/

  • Bandi12342017. július 03., hétfő 18:00

    a poker egyéni és nem csapatsport... sakksikerekről sem közepes, gyenge sakkozók tartanak előadást! Olyan ez mint mikor párkapcsolati tanácsokat ad egy egész életében szingliként élő... hiteltelen!

  • joska2017. július 03., hétfő 19:34

    Köszönöm! Nagyon hasznos anyag volt!

  • gab1ka2017. július 03., hétfő 19:36

    Szerintem ehhez a mental jellegű bejegyzéshez nincs is feltétlenül szükség bizonyított bb/100-akra vagy über grafra, ahogy speciel azt sem hiszem hogy minden ilyesmivel foglalkozó szerző kimagasló pókerjátékos is lenne egyben.Nincs és nem is volt a pókernek kizárólagos joga az ilyen jellegű témákhoz.Még csak a blőd "aki nem tudja tanítja" felkiáltással sem kell élni, egyszerűen nincs itt a helye ezeknek a vélt párhuzamoknak, nem cbetekről meg rangekről szól szerintem ez az írás.Nem tudom hogy Csaba milyen játékos, lehet hogy épp ezen a téren szerzett megfelelő tapasztalatot, valójában nem is számít.Ami talán számít hogy az oldalon található vélemény "cikkek" meg töltelék hírek mellett végre találni tartalmat is.Én örülök hogy valaki veszi a fáradtságot és összehoz egy ilyet.

  • SzepCsaba2017. július 03., hétfő 22:23

    Bandi1234
    Semmi bajom azzal, ha valakinek nem vagyok szimpatikus, vagy nem tetszenek az anyagok, amiket csinálok és kritikával illeti azokat. Sőt, ha valaki megalapozottan, építő jelleggel, nyíltan és korrekt formában teszi mindezt, azt kifejezetten értékelem is.

    Sajnálom, hogy te nem ezt az utat választottad, hanem csak azért csináltál egy új regisztrációt az akadémiára, hogy egy álnév mögé bújva leírhasd a személyeskedő kommented.

    Ettől függetlenül bizonyos szempontból mégis meg tudom érteni a velem kapcsolatos fenntartásaidat.
    A hozzászólásodból ítélve, szinte biztos vagyok benne, hogy nem ismerjük egymást (ha mégis, akkor legfeljebb nagyon távolról), mert aki kicsit is ismer, az pontosan tudja, miért csinálom ezt az egész „pókeres dolgot”. (Nem azért, amiért te gondolod.)

    Valóban, sajnos sokan voltak és vannak a mai napig a pókeres piacon, akiket nem az értékadás motivál és nem azt tartják fontosnak, hogy mindenki jól járjon az „üzlettel”, hanem, az hogy minél több pénzt le tudjanak akasztani a játékosokról. Ezzel pedig nem csak az érintetteknek okoznak nagy károkat, hanem általánosságban véve a pókeres oktatásnak és a coaching szakmának is.

    Persze, gondolom nem én leszek az, aki meggyőz arról, hogy én nem az ő táborukat szeretném erősíteni, ettől függetlenül, ha esetleg mégis érdekel, hogy miért foglalkozok ezzel a témával, akkor szívesen elmondom, hogy mi a motivációm.

  • SzepCsaba2017. július 03., hétfő 22:43

    Még egy dolog, amire röviden reagálnék.

    Azt, hogy ki milyen eredményeket ért el a pókerkarrierje során nem gondolom, hogy lehet pusztán abban mérni, hogy ki milyen limitekig jutott, milyen nemzetközi versenyen szerepelt vagy esetleg ki mennyit keresett stb.

    Egyrészt nagyon sok tényező befolyásolhatja azt, hogy ki mit ér el, másrészt iszonyúan szubjektív, hogy kinek mi jelenti a sikert.

    Nem véletlenül írtam a blogbejegyzésemben a Life EV-ről. És bár nagyon fontosnak tartom a pénzt, az egyszerűen nem minden, és ha valaki kizárólag ebben akarja mérni a sikert, az garantáltan csalódni fog.
    Sarkítok, de személy szerint sokkal inkább sikeresnek tartom magam egy „közepes” pókarrierrel és egy kiegyensúlyozott normális élettel, szemben azzal, hogy a legmagasabb limiteken játszva romokban heverjen a családi életem vagy éppen az egészségem.

    Ezért is tartom nagyon-nagyon fontosnak a megfelelő tudatosságot. Ha szerinted ez nem érték, akkor ezzel nem szeretnék vitatkozni.

    A sakkos példád peidig annyival árnyalnám csak, hogy érdemes megnézni, kik a nemzetközileg is elismert „mental coachok” és ők milyen pókeres háttérrel rendelkeznek.

    Összességében véve nagyon más skillek kellenek ahhoz, hogy valaki HS top regular legyen és nagyon más skillek kell ahhoz, hogy valaki jó oktató vagy éppen coach legyen.

  • Bandi12342017. július 04., kedd 02:45

    1: a személyem nem befolyásolja a tényeket, vagyis azt hogy a véleményemben nagy igazság van, ami már a reakciód minőségéből is kiderült 2: nem értem hogy ilyen minimalista hozzáállással hogy tarthatod magad mentál coachnak vagy hasznosnak bármiben is ? Egy sikeres ember áldoz az egyensúlyon túl, ha erre képtelen vagy akkor hozhatsz magadnak bemagyarázott kifogásokat amivel igazolod a gondolataid. Papnak kellene lenned, ott menő hogy bort iszik vizet prédikál. "Összességében véve nagyon más skillek kellenek ahhoz, hogy valaki HS top regular legyen" Soha nem voltál HS regulár és soha nem is leszel, innentől kezdve ez a mondat teljesen értelmét és hitelét veszti(persze majd jössz hogy de neked van egy HS regulár barátod és minden éjjel együtt alszotok és te tudod blabla, nem, nem tudod) ! :) . Továbbá elárulok nektek valamit amit már úgyis tudtok: a sikeres emberek nem szorulnak mentál coachra, a sikertelenek pedig mentál coachhal is sikertelenek maradnak, persze jöhetsz itt 1-2 kivétellel, de a sikeres emberek 90%ára ez igaz és fordítva. Ha csak ezt nézzük akkor ez az egész próbálkozásod olyan mint a pokerkarriered, kommersz. 1-2 microtétes vagy 1-2 haver jöhet ide hogy hülyeséget beszélek, elég ha te tudod hogy nem. Építő jellegű a kritikám, mert rámutatok arra hogy időpocsékolás amit csinálsz.

  • SzepCsaba2017. július 04., kedd 09:03

    Bandi1234

    Tiszteletben tartom a véleményed és nem is szeretnélek meggyőzni ennek az ellenkezőjéről. Bizonyos részigazságokban egyébként egyetértek veled, összességében viszont úgy látom, hogy eléggé máshogy gondolkozunk a dolgokról és egy kicsit parttalannak érzem ezt az egész párbeszédet.

    Köszönöm, hogy leírtad a véleményed és GL a továbbiakban.

    joska, gab1ka, tesla79 nektek pedig köszönöm a hozzászólásaitokat! És persze GL nektek is! ;)

  • EUBANK2017. július 04., kedd 09:38

    Bandi a stílusod és a hozászolásaid minősége illetve tartalma jelzi mindenki számára, hogy te egy nagyon sikeres ember lehetsz...., de inkább maradj meg az olvasásnál, az írást hagyd a sok sikertelen oktatónak, akkor mindenki boldog lesz! köszi

  • CharlieHarperHu2017. július 04., kedd 10:40

    Szuper bejegyzés! Grat Csabi!

  • Wasp2017. július 04., kedd 15:25
    avatar

    Bandi1234: azt hiszem, jobban ismerem Csaba képességeit és eredményeit, mint például, és szerintem az emberek legalább 95%-a nagyon boldog lenne, ha csak azt (annyit) hozná amit ő. Azonban még ezzel együtt sem gondolnám, hogy egy edzőnek a legjobbnak kell lennie a sportágban, különösen, ha mental coaching részt visz a pókeren belül és nem játéktechnikát oktat.

  • Bandi12342017. július 04., kedd 15:47

    Wasp, szóval szerinted egy dagadt ember oktathat fitneszt és papolhat az önmegtartóztatásról? Értem.

  • topin2017. július 04., kedd 16:33

    Nem konkrétan Csabához kapcsolódik a kérdésem, csak úgy általánosságban a jelenséghez:

    Mitől lesz valaki mental coach? Mármint azon kívül hogy kinevezi magát annak..milyen papírja kell legyen erről, ami hitelesíti hogy az illető valóban az?

  • Wasp2017. július 04., kedd 20:53
    avatar

    Bandi1234: elnézést, de azt kell mondjam, szerintem valóban nem érted. Ha már ezt a példát hoztad, meglehetősen sok olyan súlyemelő oktató van, aki kevesebbet tud felemelni, mint a tanítványai, sőt olyanok is vannak, akik kevesebbet, mint egy egészséges átlagember.

    Csaba pedig azért átlagnál messze sikeresebb volt pókerben, arról nem is beszélve, hogy tapasztalata is több van, mint az átlagnak. Az más kérdés, hogy nyilván voltak/vannak hibái is, de a kijavításukon legalább dolgozott, szemben sok más emberrel.

  • VarszegiTa2017. július 05., szerda 08:09

    Szia Csaba! Nagyon jó, amit csinálsz. Egy marketinges barátom mondta, hogy ha az olvasóid/ügyfeleid 80%-a elégedett éa kb. 20% "anyázik",hogy milyen baromság, amit csinálsz, akkor ez az ideális állapot. Személy szerint atlétika edző is vagyok, és tény, hogy nem kell a világ legjobb sportolójának lenned, hogy sikeres edző legyél, sőt gyakran a legnagyobb sikereket elérő sportolók vallanak kudarcot edzői karrierjükben, mert nem annyira motiváltak amiatt, hogy már nagy sikereik voltak korábban. Persze a téma ennél bonyolultabb. Egyébként tulajdonképpen lényegtelen, hogy Csaba milyen pókertudással rendelkezik, mert bejegyzései, munkája önmagában értéket ad a pókeres közösségnek. Ha valaki nem is fejlődik pókerben a bejegyzések miatt, legalább az élet más területén hasznát veheti. Bandi! Ha zavar Csaba személye, akkor hallgass Brian Tracy-t, Anthony Robbinst vagy más mentál coachokat, és őket kritizáld így. Vicces tapasztalatod lesz, mert elég hasonló dolgokat fogsz hallani, mint amiket Csaba ír. És nem bűn megosztani egymással olyan tartalmakat, amikre már más "gondolkodók" is rájöttek, sőt kifejezetten üdvös, hogy mindenkihez eljusson valami plusz. Zárásként említenék egy példát. Ha jól emlékszem a Yale Egyetemen vizsgálták meg, hogy a végzős hallgatók hány százaléka rendelkezik konkrét leírt célokkal. Ez a hallgatók 3%-ra volt igaz. Ha jól emlékszem 20 évvel később megkeresték a kutatásban részt vevő hallgatókat, és azt találták, hogy aki a 3%-ba tartozott, annyit keresett, mint a maradék 97% együttvéve. És minden más területen sokkal sikeresebbek voltak (család, egészség, lelki egyensúly, stb.). Amiért ezt leírtam, az csak arra bizonyíték, hogy érdemes a mentális dolgokkal foglalkozni, és hasonló bejegyzéseket olvasni, mint Csabáé. Gondoljunk bele, hogy mennyivel jobb lenne Magyarország helyzete, ha megdupláznánk azoknak a számát, akik olyan tudatosan gondolkoznak, mint a Yale Egyetemen az a 3%. Szóval ezeknek a bejegyzéseknek nagyon sok haszna van. Sok sikert Csaba, sok sikert Bandi!

  • VarszegiTa2017. július 05., szerda 08:15

    És sok sikert Mindenkinek! :)

  • VarszegiTa2017. július 05., szerda 08:42

    Valószínű, hogy Bandi, Neked is sok tapasztalatod van a témával (célok koncepciója, tervezés, időmenedzsment, siker tényezői, stb.) kapcsolatban. Én személy szerint szívesen olvasnám el a Te álláspontodat egy összefüggő, átgondolt blogbejegyzés formájában. Ha erre nincs kapacitásod, időd, kedved, akkor továbbra is inkább Csaba bejgyzéseit fogom olvasni, mert számomra hasznosak, de örülök, ha írsz, mert mindig jó más álláspontot is hallani. Gl!

  • SzepCsaba2017. július 06., csütörtök 22:35

    topin

    Magyarországon hivatalosan olyan, hogy mental coach képzés nincs. Nemzetközileg van egy két képzés (online kurzus), ami papíron mental coach képesítést ad (legalábbis az oklevélen ez szerepel), de ahogy én tudom ezek a képzések is javarészt sportpszichológiára épülnek, kiegészülve a business és life coaching.elemekkel.

    Persze vannak különbségek, de nagy általánosságban az egész coaching iparág elég hasonló alapokon nyugszik és sok az átfedés is a különböző irányzatok között (life, business, performance, mental…), főleg, ami a módszertant, és coaching skilleket illeti. Az, hogy ki milyen képesítést ad sok esetben inkább a piaci pozicionáláson múlik, mint a képzések tartalmi elemein. (de persze nincs rálátásom mindenre)

    Nekem egyébként hivatalosan – papíron- life coach képesítésem van és személy szerint nem is igazán kedvelem a mental coach kifejezést (bár különösebb problémám sincs vele), de a pókeres piacon valamiért ez lett a „hivatalos” elnevezés és a legtöbben ez alapján tudják jobban beazonosítani a tevékenységi kört, ezért is használom én is.

    Ami elég érdekes, hogy Magyarországon konkrétan tényleg bárkiből lehet coach, ha kinevezi magát annak, sajnos akár képesítés nélkül is. Elég furcsa a szakma szabályozása, vannak is belőle félreértések és problémák, de ez már egy sokkal hosszabb és összetettebb történet.

  • SzepCsaba2017. július 07., péntek 18:51

    VarszegiTa
    Köszönöm, hogy írtál és nagyon örülök a visszajelzésednek!
    Bízom benne, hogy azzal, amit csinálok tudom hozni legalább az említett 80-20% os arányt. :) Persze a legjobb lenne, ha még többen találnának benne értéket, de nyilvánvalóan nem lehet mindenkinek megfelelni. És ez rendben is van így.

    Az edzős példád én is nagyon hasonlóan látom és tapasztalom is, persze ahogy te is írod a téma ennél bonyolultabb.

    "Gondoljunk bele, hogy mennyivel jobb lenne Magyarország helyzete, ha megdupláznánk azoknak a számát, akik olyan tudatosan gondolkoznak, mint a Yale Egyetemen..”

    Ezzel szintén nagyon egyet tudok érteni. Szerencsére én úgy látom, még ha nem is minden területen, de azért az emberek kezdenek egyre inkább tudatosak lenni és egyre jobban odafigyelni az életükre. Bizonyos iparágak, mint például az egészségipar (jóga, fitness, bio, paleo stb) vagy akár az önfejleszőipar (Szabó Péter, Brian Tracy, akit te is említettél) szinte már divatnak is minősülnek. (akár szeretjük őket, akár nem)

    Persze bőven van még hova fejlődni, főleg a jóléti államokhoz képest, de az irány talán már egész jó. Legalább is én nagyon bízom benne.

    Sok sikert neked is! GL ;)

    CharlieHarperHu, Wasp
    Nektek is köszönöm, hogy írtatok!

  • topin2017. július 08., szombat 18:51

    Mivel mérhető egy bármilyen coach tudása? Mert amit itthon tapasztalunk az nagyon egy kaptafára megy és igazán önálló gondolat alig alig akad a dokumentációkban..Tehát mitől lesz jobb az egyik coach a másiknál, ha egyéb mérhető lehetőség nincs a tudására, mint a sablon szövegek?

    Business szempontból mérhető a sikeresség a vagyon gyarapodásával, de ott nem is lehet sablonokkal előállni, más kérdés hogy a sablonokkal keresik aztán utána a még több pénzt, mert a sablont akarja másolni mindenki. De ugye ezek mind survival bias jelenséget erősítő momentumok.

    Life vagy mental coachok esetén mi az amitől tudni lehet, hogy az egyik coach jó a másik meg ugyanazt "bemagolta" amit mások kitaláltak? Volt itt már rengeteg önjelölt, de nagyon egyedi meglátása szinte egyiknek se volt. Nagyjából ugyanazt tudta mindenki, előadva hogy Ő a nagy coach, a nagy mentál tudás birtokosa.

  • SzepCsaba2017. július 08., szombat 19:18

    topin

    Huhh. Nagyon összetett a téma, amiről kérdezel. Nem vagyok benne biztos, hogy írásban elég átfogó és kielégítő választ tudnék adni minderre, viszont ha gondolod Skype-on vagy valamilyen más hasonló formátumban nagyon szívesen válaszolok a kérdéseidre és elmondom, hogyan látom a dolgokat.

  • overrun2017. július 09., vasárnap 16:50
    avatar

    Ez komoly?A bandi gyerek,már a nick is gyanús,bandi 1234.....gondolom,ennyire futotta,mint amikor az alja nép kommentál mittudomén balogjózsika125423 néven :),persze ez nem lehet mérvadó,de csak ezért csinálni július 3-án egy regisztrációt,hogy egy blogot fikázzon azért elég gáz.Csaba a fejébe vett valamit,amiben profi lesz egy idő után és ennyi.

  • VarszegiTa2017. július 09., vasárnap 17:20

    Szerintem egy jó life-coachot (mentál-coachot) nem az tesz jóvá, hogy milyen széleskörű tudással rendelkezik az adott területen, vagy éppen, hogy hozott-e valamilyen újdonságot a szakmában. (Persze ez sem elhanyagolható szempont.) Én úgy gondolom, hogy inkább az tesz jóvá valakit, hogy akivel foglalkozni kezd, annak nagyon hamar felismeri, milyen sémában van, milyen módon közelítse meg a hozzá forduló problémáját, és hamar rájön, hogy milyen módszerrel tudja a legjobban motiválnia a mihamarabbi siker elérése érdekében. Valószínű, hogy minél több év szakmai tapasztalaton, minél több elvégzett tanfolyamon van túl a lif-coach, annál nagyobb eséllyel lesz szakmailag hiteles, de attól még lehet közepes life-coach. Mindemellett nagyon örülnék, ha pl. egy pszichológia alapdiploma után lenne valami hasonló elnevezésű mesterképzés, mert ezáltal sokkal nagyobb eséllyel kerülnének a piacra jó szakemberek. Ez az én véleményem.

  • topin2017. július 09., vasárnap 18:13

    egy másik oldalról is van vélemény a pókerben tevékenykedő mental coachokról egy nem nyeretlen kétévestől:

    "Mentál coaching szerepe:
    Sajnos sok a világtalan mentál kócs, aki életében nem játszott 200 óra pókernél többet, azt is max nl5 breakevenként, de nagyon jól elő tudja magát adni, így terjeszti a téves dezinformációt a játékosok között. Aki nem volt profi pókeres, és nem verte meg soha a téteket vastagon, az nem tudja, hogy mekkora a különbség egy kis winrattel küzdő játékos élete között, és egy nagy crusher élete között, amikor is úgy érzed magad játék közben még egy húzósabb downban is, mintha beírtad volna az IDDQD kódot. :P A mentál kócsok egy része tudja , hogy a kis winrates játék megterhelő, de saját munkája érdekében inkább hallgat és tanítja, amit elvárnak tőle. (ezért hagytam fel csoportok mentorálásával!)

    Mivel küldik fel a játékosokat relatíve magas tétre hadakozni, így a játékosok nagyon sok mentál game problémával küzdenek, ami utána az egész életre kihatással van. Persze így van munkája a mentál kócsnak, mert ilyenkor lehet jönni és ragasztgatni a mentális sebtapaszokat a vérző sebekre, amivel a probléma gyökerét- a bizonytalanságot- nem oldják meg. A mentál kócs kurva fontos sarokpontja a jackpottermelő botok rendszerének.



    Remélem páran megértitek, miért nincs sokszor értelme a legmagasabb tétek álmait hajtani.

    A többieknek kellemes szunyókálást! "

  • SzepCsaba2017. július 09., vasárnap 22:01

    topin
    Mostanra sikerült végig olvasnom a másik oldalas párbeszédet.
    Nagyon sok mindenben egyetértek azzal, amiről az említett játékos ír, pár dologgal viszont kiegészíteném az idézett szöveget.

    Bár nincs teljes rálátásom a piacra, ezzel együtt én is látom a problémát és ahogy azt korábban Bandinak is írtam, valahol teljesen meg tudom érteni a „mental coachokkal” szembeni fenntartásokat és ellenállást.

    „Valóban, sajnos sokan voltak és vannak a mai napig a pókeres piacon, akiket nem az értékadás motivál és nem azt tartják fontosnak, hogy mindenki jól járjon az „üzlettel”, hanem, az hogy minél több pénzt le tudjanak akasztani a játékosokról. Ezzel pedig nem csak az érintetteknek okoznak nagy károkat, hanem általánosságban véve a pókeres oktatásnak és a coaching szakmának is.„

    Nyilván ez a tendencia nem csak a pókeres paicon van így, hanem a legtöbb szakmában megjelenik. És sajnos egyáltalán nincs garancia arra, hogy ha valakinek akár tanári, pszichológus, orvosi vagy ügyvédi diplomája van, az feltétlenül rendelkezne azokkal a morális és etikai elvekkel, amivel minden segítő szakmabelinek (és embernek) rendelkeznie kellene. (arról nem is beszélve, hogy sok diploma sem feltétlenül garantálja azt, hogy valaki tényleg jó szakember)

    Az persze más kérdés, hogy a coaching szakmába sokkal alacsonyabb a belépési küszöb, mint az említett példáknál, ezáltal persze „hígabb is”. Egyébként ez a fajta belépési küszöb, illetve „minőségi szabályozás” örök vitatéma a pszichológusok és a coachok között, hozzáteszem szerintem jórészt joggal.

    Nem tudom egyébként, hogy a mental coachok (vagy akár általánosságban véve a coachok) tekintetében a jó vagy a rossz szakemberek felé billen inkább a mérleg nyelve... Én személy szerint eddig csak olyan emberekkel dolgoztam együtt (és ismerek), akikkel 100% osan meg voltam elégedve és akik becsülettel, lelkiismeretesen végezték a dolgukat és nem kapzsiság, hanem a segítő szándék vezérelt.

    Egyébként azt gondolom (legalább is nagyon remélem), hogy hosszú távon azok az emberek fognak fennmaradni, akik tényleg értéket tudnak adni, alázattal és becsülettel állnak a dolgokhoz, és akik megszegik az alapvető emberi értékeket és normákat, azokat úgy is kilöki magából a piac.

    Atton is hivatkozik rá és én is teljes mértékben egyet értek Katzorka véleményável. (azt leszámítva, hogy minden életidegen lenne. :) )

    „az a piaci szegmens amit nevezzünk mental coachingnak, és nem vonom kétségbe a módszer működését vagy hatásosságát, sok embernek lehet rá szüksége, és sok embernek segíthet, de ha ez kapzsisággal párosul, akkor valódi értékadás helyett könnyen válhat az emberek gyengeségein alapuló nyílt kizsákmányolássá. Arról nem is beszélve, hogy mennyire életidegen az egész, amit a nyakadba zúdítanak. Természetesen vannak kivételek, és vannak pozitív tapasztalataim is ezen a téren"

    Nem a mentálkócsokkal van baj, hanem azokkal, akik a hülyeséget terjesztik anyagi haszonért cserébe.(atton)

  • topin2017. július 10., hétfő 11:09

    A probléma, hogy nincs semmiféle küszöb ellentétben a többi említett szakmával szemben. Azokban ugye aligha nevezheti ki magát "valakinek" bárki, vagy ha megteszi és kiderül a "praktizálása" során akkor azért jogi következménnyel számol(hat). Míg a küszöb nélküli szürke zónában hemzsegő lehetőségeknél szégyenérzet sincs, sőt legtöbbször az aktivitás/kikopás után derül ki, mennyire felületes vagy nem létező volt a "tudás". De kártérítésre esély sincs, sem elszámoltatásra.

    Sajnos sokkal több a rossz, öncélúságból kinevezett mental coach a póker közösségben vagy körülötte mint az értéket teremtő. És amíg nincs mérőfaktor, legitimitást igazoló papír, addig ez nem is változik a könnyen kereshető pénzek miatt. Így pedig mindenkit kétkedve fogadnak majd továbbra is azok, akik nem dőlnek be minden karakternek, grafikonnak amit az orruk alá tolnak. Nyilván így a ritka esetben teremtődött érték is kiaknázatlanabb marad.

    Talán ha a "szakma" lépne fel a kóklerek ellen...bár ugye itt újra jön a kérdés, ki számít legitimnek, aki eldönti ki az aki..ördögi kör a küszöb nélküliség miatt.

Ha hozzá szeretnél szólni, lépj be! vagy regisztrálj!